Ingen spartansk försiktighet här inte, tvärtom leder tankarna till det barocka och översinnliga. Färgerna liksom rinner över alla bredder, som en obruten lovsång till om det nu är Konsten eller Kärleken. De 12 stora bladen som hänger i första rummet ingår också i en serie som Beccari kallar ”Konstnären möter Poeten”. Vid en första blick är det omöjligt att se bilderna som grafik, möjligen som måleri men kanske mest träffande som en slags hybrid av pressat måleri i en textilartad eller skulptural skepnad. Här kliver Beccari ut i ett poetiskt landskap där mörker, erotisk spänning, fragment av ord och olika rester av romantiska förbehåll ligger filtrerade i lager på lager.

© BUS 2004 - Stefano Beccari "Barnen inom oss V" (lito)

Tillsammans med skulpturerna, som har samma voluminösa och oroande formspråk, ger Stefano Beccaris utställning intrycket av ett konstnärligt projekt som både hyllar och ställer frågor om människan. Det främmande språket gör den kanske till en kraftmätning för publiken men lite hårt arbete är nog konsten värd ibland.

Bild t.v.: "Stefano B. möter Katarina F."
Bild t.h.: "Stefano B. möter Helena N."
© BUS 2004 - Stefano Beccari

Det blir mycket men det enhetliga formspråket håller det hela samman, det gör att det som verkar rinna över på något vis rinner tillbaks och förtätar bilderna ytterligare.

I en stor svit han kallar ”Barnen Inom Oss”, i litografier och i blyerts och tempera, har formen skalats ned och koncentrerats. Figurer som liknar uppumpade eller ett slags groteskt klonade amoriner har tecknats som svävande foster mot en i flera fall popigt färgklar bakgrund. Det här ligger så långt ifrån en nordisk upplevelsehorisont man kan komma och är inte lätt att omedelbart ta till sig. Jag tolkar dem som ett slags oförlösta krafter, kanske djupt inom oss, surrealistiska och påträngande men som flytande omkring i ett annat universum, i ett annat fördolt medvetande. Eller är det en oroande framtid som vi bär inom oss?

Stefano Beccari
Rådhusets konsthall, Ö-vik t.o.m. 30 dec.

Stefano Beccari ledde kursen i storgrafik vid ÖKKV i början av året och återkommer i samma ärende nu i januari. Han har lång erfarenhet av att trycka bilder i stort format men han arbetar också som skulptör, där han till exempel leder återkommande kurser i sten vid Bohusläns kollektivverkstad. Ett bra prov på hans verksamhet visas nu fram till årsskiftet på Rådhusets konsthall. Monumentala träsnitt i färg fyller den stora hallen och sådan här gånger sörjer man den kommande nedläggningen av Rådhuset. Var ska nu konst som behöver svängrum visas?

Hur som helst har jag lätt för att bli imponerad av det anspråksfulla formatet, bilder som snarast påminner om gobelänger då flera lager av mönster ligger som inflätade över varandra. Att det rör sig om ett tålmodigt arbete förstår man då endast en handfull exemplar blir tryckta av varje bild.